Tere!
Mõned kuud tagasi sai muretsetud nooruspõlve meelde tuletamiseks kardi raam. Raam peaks olema ostetud kasutaja Uve käest.
Mõned pildid siis, milline kart esimesel õhtul Keilas välja nägi:
Need mõned pildid peaks andma aimu, et mis seisus ta oli kui minuni jõudis.
Kohe sai alustatud ka ehitamisega, lihtne see ei olnud kuna nimekiri, mida teha vaja oli pikk. Panengi järgnevalt kokku väikese nimekirja mida kardiga tehtud:
Paigaldatud uued rooli otsad,
Treitud uued roostvabast roolivardad,
Raamil lõigatud küljest sinna keevitatud mootori kinnitused,
Valmistatud võimalikult originaali lähedased mootori kinnitused ( ümber raami torude kinnituvate klambritega),
Parem esimene istmekinnitus valmistatud ja raamile keevitatud,
Rolleri pidurisilindri eemaldamine raamilt,
Esimese kaitseraua hammaste valmistamine- kuna üks oli alguses puudu,
Pedaalide korrastamine- piirajate valmistamine(reguleeritavad) ja pedaalide sirgendamine,
Istme tagumiste kinnituste valmistamine- võimalikult originaali lähedased,
Tagumise kaitseraua remontimine ja uute kinnituste valmistamine,
Roolilatile uue alumise laagri paigaldus,
Siduri hoovale piiraja valmistamine,
Roolilatile siduritrossi kinnituse valmistamine,
Raami haljaks lihvimine ja uuesti värvimine,
Pedaalide, hoobade, varraste, kaitseraudade haljaks lihvimine ja taastamine,
Siis sai hakatud puuduvaid detaile valmistama ja otsima ning muretsetud said järgnevad asjad:
Iste,
Mootor - 2 kasti juppe ( ehk lahti kistud mootor, komplektsus tedmata),
Kuna olemas ainult tagumine support siis ostsin esialgu ka ühe peasilindri,
Piduritorustik,
Süütesüsteem- seisukord tedmata,
Tagumised veljed,
Uued rehvid,
Pedaalide vedrud,
Kett,
Lada kütuse pump,
Kütuse paak,
Kogu kütuse torustik,
Küünlajuhe ja küünal,
Igasugu polte ja mutikaid erinevates mõõtudes,
Resonaator,
Nii, mõned asjad muretsetud, hakkasin edasi ehitama järgnevalt:
Värvitud asjade paigaldus raamile,
Piirajate timmimine,
Ketipinguti valmistamine,
Kütusepumba kinnitusplaadi valmistamine,
Kütusepumba jala valmistamine,
Pidurisupporti puhastamine ja toru ühendamiseks üle keermestamine,
Pidurisilindrile uue otsaplaadi tegemine uue toru paigaldamiseks,
Pidurihoovastik oli täielikult puudu seega sai see kõik uus valmistatud võimalikult origiaali lähedaselt( liigendus lahendatud nagu originaalil),
Piduri silindrile anuma valmistamine selliselt, et korgiks sobib ka tavaline coka-cola kork,
Käiguhoovastik oli samuti puudu- tuli ise valmistada,
Käigukangile nupu valmistamine,
Kuna mootoril olid osad detailid siiski puudu, sai võetud proovimiseks teine mootor ja paigaldatud,
Kuna kõik trossid olid puudu, pidin need ka ise valmistama,
Velgede sirgendamine ja haljaks lihvimine,
Velgede värvimine,
Rehvide paigaldus,
Ühe tagumise rummu õigese mõõtu treimine ja uute aukude puurimine,
Võlli hammaka kinnituse( pronksist, ujuv) ümber tegemine originaali lähedaseks(võimalik sillale kinni pingutada),
Kütuse süsteemi paigaldamine,
Kanna piirajate valmistamine ja paigaldus,
Esimeste rattalaagrite reguleerimine,
Karburaatori ja silindri vahetüki freesimine 30 mm peale- karburaator on 30mm K62A
Ilmselt oli veel hunnik asju, mis sai tehtud aga kõik ei seisa meeles. Kätte jõudis aeg proovi sõiduks, mis lõppes peale 5 x 400m ringi kepsulaagri kokku sulamisega.
Mõtlesin, et ostan enda kastis juppidena vedelevale mootorile puuduvad asjad, ja panen kokku, aga loobusin sellest ja ostsin hoopis järgmise mootori.
Mootor aastast 1990, ja pidi olema töötavana maha võetud( s.t pane peale ja sõida). Õnneks otsustasin siiski mootori ennem lahata, vaja läks järgnevaid asju:
Uued sidurikettad,
Uus sidurikorv,
Uus sidurikett,
Käigukasti laagrid olid kinni roostetanud ja needki said uued,
Väntvõlli laagrid said samuti uued,
Kõik mootorile käivad simmerid ja tihendi läksid ka uued,
Uued kolvirõngad,
Uus sõrm ja nõellaager,
Lisaks viisin ühe silindri puurimisse koos uue kolvi ja rõngastega,
Paigaldatud sai ka minski originaal süüde,
Uus õhufilter,
Kindlasti on tegemisi olnud veelgi rohkem, aga lihtsalt ei suuda kõiki asju meenutada.
Lisan siis veel mõned pildid, milline nägi kart välja esimesel katsetusel, siis mootoriga, mis kohe kokku jooksis( hetkel peal juba uus mootor). Kahjuks ei ole seda sorti inimene, kes teeks töö arengust vahepeal pilte nii et neid ei ole.
Edaspidi hakkan kuupäevaliselt siia tehtud asju lisama:
21.09.2011
Ostetud karburaatori rem. komplekt,
Karburaatori remont- uued: ujuk, ujuki nõel, kõik düüsid, tühikäigu segukruvi,
Võtsin lahti siduripoolse mootori kaane- lisasin korvi alla pronksist puksi( pigem pronksist seib), millega tõstsin korvi kõrgemale. Sellega sain vända hammaka ja korvi hammaka samale tasapinnale ja keti õieti jooksma,
Käiviti vedru sai veel üle pingutatud- ei tõstnud vänta korralikult üles,
Siduripoolse mootori välimise kaane viisin al.keevitamisse- pragu käiviti võlli läbiviigu juures ja õli lekkis.
23- 24.09.2011
Uus TARK- ist pärit kütuse paak, millele sai vooliku ühendused ja kork paigaldatud.
Karpa kohale väikese tagasivooluga reservuaari valmistamine- kolmikuga tagasivooluga mässamine ei meeldinud.
Silinder sai maha võetud ja otsitud õhuleket, mille pärast segu liiga lahja- mootori kaante ja silindri ühenduse kohas olin kaante tihendi liiga madalaks lõiganud, imes õhku sisse.
Poltide mutrite pingutamine ja kontroll.
Siduripoolse mootorikaane paigaldus.
Karburaatoril oli silindripoolse kinnitusplaadi kõveraks väänanud ja tihend ei pidanud korralikult(veel üks õhu leke)- karburaaator ja ühendusmuhv siledaks viilitud.
Karburaatori ja süüte seadistamine.
Summuti kinnituse parandamine.
25.09.2011 (Rajapäev Vasalemma kardirajal)
Peale 1x paagi sissesõiduga tühjaks sõitmist suutsin sellegi mootori kokku jooksutada- sooja mootoriga peale teist kiiret ringi otsustas kolb silindrisse kinni joosta.
Kohapeal sai silinder alumiiniumist puhtaks lihvitud, kolvilt vanad rõngad lahti kangutatud, kolvilt viiliga sooned maha lihvitud ja rõngasooned taastatus.
Uued rõngad paigaldatud( vahed 0,25 ja 0,3).
Ülemise kaane vahele 2x vaskseib, kuna vändal oli loks täitsa tuntav ja võis vastu pead liiga lihtsalt minna.
Peale raja ääres väikest remonti tegin kusagil 5-7 rahulikku ringi ja hakkasin tallama. Imelikul kombel mootor uuesti kokku ei jooksnud.
29.09.2011
Täna sain kätte puuritud silindri, uue kolvi ja igaks juhuks võtsin veel ühed rõngad.
Silindri kavatsen mootori kanalitega kokku freesida ja kanaleid sujuvamaks teha.
Hydroscandist ostsin uued piduritoru otsad ja uue vooliku- vana voolik oli 6/4 ja paisus läbi, uus tuleb 6/2 ja peaks saama hea.
Kunagi sai esimene kart( 100% originaal, kõik torud kroom, alu veljed, raam tehase värviga ja roosteta) maha müüdud just sel põhjusel, mis nüüd jälle kummitab- KEPSU alumine LAAGER. See laager lihtsalt ei pea vastu ja ametlikut kõrini sellest juba. Plaanis hakata jawa kepse lühemaks tegema, vaatab kaugele sellega jõuab.
04.10.2011
Esialgu otsustasin, et ei sõida vana kepsu lõpuni ja ostsin kloostrimetsast uue kepsu. Kepsu vahetasin ise ära, aga päris rahule silma järgi rihtimisega ei jäänud. Väntvõll läks rihtimisse ja selgus, et 0,5 mm olid tsentrid paigast.
07.10.2011
Mootori kokku panek, kuna 08.10.2011 on rapla rajale minek planeeritud. Mootoril läksid vahetusse järgnevad detailid:
Silinder sai puuritud II remonti,
II remondi kolb,
II remondi rõngad,
Uus keps koos alumise laagri ja tapiga,
uus sõrmelaager,
Käigukastis läks vahetusse siduri/ketihammaka võll- hammaka poolt viskas kergelt,
Silindril sai ülesvoolud sujuvaks ja mootori pooltega kokku viidud,
Kõik kanalid poleeritud ja puhastatud.
Kui lõpuks mootor peale sai ei tahtnud teine kuidagi käivituda ja küünalt märjaks ka ei visanud. Peale pikka käiamist ei suutnudki teda käima panna. Otsustasin magneeto poolse simmeri igaks juhuks ära vahetada, ehk ahmib õhku peale? Mõni aeg tagasi vahetatud simmer välja ja uus asemele- olukord täpselt sama.
Natuke enne 9.00 hommikul näitas mootor peale 50 ml õli silindrisse kallamist ja siis koheselt käivitades elu märke- nimelt käivitus.
Mootor käivitub ainult lükates, esimesed käivitused pidin jälle õli silindrisse kallama.
Peale raplas mõningast sõitmist suutsin sõidupealt tagarattaid umbes 4 korda plokki saada, seni kuni jõudsin seisma jääda käis mootor jälle ringi. Silindri võtsin maha, sellega kõik korras.
Peale raplat ei lähe mootor ikka vabatahtlikult käima. Kui käib, töötab normaalselt.
Ilmselt peab igaks juhuks uuesti lahti võtma ja kontrollima ka siduripoolset simmerit.
20.10.2011
Peale rapla sõitu sai mootor uuesti lahti võetud. Väntvõll oli magneeto poolse laagri sisse kinni jäänud, lahti pidin haamriga peksma. Selle tegevusega suutsin magneeto tapi lüüa läbi vända ja täpselt kepsu pihta.
Tegin järgnevad avastused:
Kasutades 30mm K62 karburaatorit ja originaal minski ühendus tükki, mille freesisin seest 30 mm, jääb tihendile liiga väike press pind. Lahti võttes tundus, nagu sealt oleks võimalik lisa õhku ahmida.
Silindri puuritud pind oli rõngad 0,2 mm ära kulutanud, ehk vahe oli 0,2 mm suurem kui kokku pannes, silindri pind ei olnud ikka veel sile, vaid puurimisest jäänud mustriga kaetud.
Siduri simmer oli kahtlane, aga ilmselt terve.
Tehtud järgnev:
Väntvõlli viisin rihtimisse ja tapi remonti.
Vahetasin igaks juhuks taas siduripoolse simmeri.
Hoonisin silindrit siledamaks.
Hetkel vänvõll mootoris ja käigukast kokku pandud.
Peab veel ülejäänud pudinad külge keerama ja siis saab 23.10.2011 Vasalemma katsetama.
Hiljuti sai soetatud esimeste pidurite supportid, küll teise mudeli omad( sellise, millel on ees pedaalide vahel üks pump). Nendel suportidel ei ole liugtappe ja kogu liikumine toimub sama poldi pealt mille küljes ka sisemine klots. Liugtappide aukudes on hoopis supordi poolte kokku hoidmiseks mõeldud poldid. Poltide augud sai läbi puuritud ja paigaldatud hülsid, mille sees liugtapid istuvad. Üks auk tuli juurde teha, et supordi pooled ikkagi poldiga koos olekisd ja nüüd sobivad need minu raami originaal kinnitustega kokku.
Üks tähelepanek veel!
Nimelt enne raplasse minekut uut mootorit kokku pannes avastasin, et kolb(uus) tõuseb silindri pinna suhtes liiga kõrgele. Et saaks võimalikult kiiresti sõitma mõõtsin välja tihendite pakused ja tõstsin silindri paksema tihendiga õigele kõrgusele. Raplas võtsin silindri uuesti maha, et vaadata mis seal juhtunud on, selle käigus viilisin kolvi hoopis madalamaks(äärtest, keskelt jäi kõrgeks), täpselt nii palju, et ilma tihenditeta ei läheks kolb astu silindri kaant.
Antud kolvil siis omapärad võrreldes sõbra uue 0 remondi kolbiga-
Rõngad on vähemalt 5 mm sõrmele lähemal,
Kolvi üld kõrgus suurem , kui teistel.
Võtke uut kolbi ostes alati enda vana kaasa!
23.10.2011
(28.12.2011)
Lisan enne uut aastat ka väikese kommentaari.
Nimelt ei ole minul läinud selle kardiga ühtegi sõitu ilma probleemideta. Viimane sõit Vasalemma rajal lõppes samuti kurvalt. Juhtus selline asi, mida minu silm ei ole minski mootori puhul varem näinud. Seletuseks lisan parem paar pilti.
ˇ
Nagu näha on kolvil auk sees. Tavaliselt kiilub kolb enne kuumuse tõttu silindrisse kinni mitte ei lähe katki.
Loodan, et antud mootoril silinder ja vänt jäid terveks.
Ilusat aastavahetust!!
04.04.2012
Kirjutaks üle pika aja jälle midagi.
Sai ostetud üks vidin :
Tegemist siis RPM ja tööaja näidikuga. Vajadus sellise vidina järgi tekkis resonaatori arvutamise jaoks. Nimelt oli vaja välja selgitada mootori max pöörded ja siis sealt tulenevalt sellise optimaalse pöörde juures summuti valmis teha.
Sai siis kohe katsetama hakatud ja talvel jääraja sõiduks tehtud mootorile külge ühendatud. Mootor ise siis vanadest ja kergelt vigastest asjadest kokku laotud täiesti originaal konditsioonis. Karpa originaal 26 mm vabama filtriga ja küljes Husqvarna süüde.
Plaanis oli proovida erinevaid resosid ja vaadata palju nõela asend ning reso mootori max pöördeid reaalselt mõjutavad.
Neid andmeid oli siis vaja võrdlemaks originaal mootorit hetkel ehitamise käigus oleva, teoorias vähe käredama mootoriga(juttu teen sellest mootoris siis, kui mootor valmis ja testimine alanud).
Talve mootoril siis peal 25.09 vasalemmas kokku jooksnud silinder ja kolb, kuna töötasid edasi üpris hästi.
RPM sensor külge ühendatud panin mootori käima. Minu imestuseks olid tühikäigu pöörded juba ligi 2000 RPM aga hääle järgi käis minski kohta suht rahulikult.
Proovisin ühekorra järsult pedaali põhja tõmmata ja tunde järgi seal lõpu juures kusagil lahti lasta- pöörded tõusid 11060 RPM peale ja selle ka seade salvestas.
Teist korda proovisin nii, et hoidsin pöördeid kusagil 5600- 6000 lähedal ja vajutasin järsult pedaali põhja- mootor läks järsult ja ilma probleemideta ilusti pöördesse. Tulemus, mille RPM sensor salvestas oli 12 120 RPM ja mootorist jäi alles järgnevatelt piltidelt(vana mobiiliga tehtud) nähtav:
Kahjuks teisi resosid ei jõudnudki katsetada. Üllatas see, et pöörded ikkagi suht kõrgele käivad. Kui veel vänta kergemaks teha ja korralikult tasakaalustada peaks seal ikka päris korralikud pöörded kätte saama.
14.05.2012
Väike lisainfo jälle.
Pikalt plaani pidades otsustasin siis proovida minskile Reed valve külge pookida.
Selleks oli vaja:
Reed valve, mida on mugav minskile külge panna.
Sisselaske kollektor, mis mahutaks klapi ja millele saab paigaldada originaal karpa.
Silinder, mille peal katsetada lisa kanali freesimist.
Kolb, millele teha lisakanali kasutamiseks avad.
Alustatud sai siis ühe viimases remondis olnud silindri freesimisega, silinder siis viimasest vasalemma sõidust põlenud kolviga mootorist. Kanaleid natuke mugavdatud ning üks lisakanal sisse freesitud viisin Tõukurisse hoonimisele.
Peale hoonimist oli silinder 52,58 mm. Sinna leidsin kolvi täna Rawtechile, kes jagas kasulikku infot. Kolb sai 52,48 mm. Rohkem sellises mõõdus kolbe võtta pole ja otsustasin, et enda toorikut ei taha ka selle silindri jaoks ohverdada. Kolb mõeldud Jamaha rõngale ja 15 mm sõrmele.
Nüüd oli kepsu vaja, tegin ise Jawa kepsust minskile paraja. Kahjuks on Jawa ülemine sõrm 16 mm aga kolb mõeldud 15. Seega pean laskma kolvil sõrme pesa teha 16 sõrme jaoks ümber, siis saab kasutada minski sõrme. Sama jama on alumise tapiga, mis tuleb lühemaks lõigata ja väiksemaks treida, et ta minski pakkide sisse istuks. Selle taga see mootor siis hetkel ootabki.
Kuna klapile tegin sisselaske kollektori valmis oli vaja seda kusagil proovida. Selleks võtsin ühe järgmise silindri, tegin sinna ka kanaleid juurde ja hoonisin ära. Seekord siis 2 kanalit. Tahtsin näha mida teevad sellises silindris originaal kolb ning rõngad ja tegin ühele uuele kolvile kaks akent sisse. Kepsu võtsin sellest samast põlenud kolviga mootorist, puhastasin laagid ära ja pressisin sinna pöörete katsetamisel kokku jooksnud väntvõlli põskedesse. Peale mõne rakise meisterdamist rihtisin väntvõlli ära ja katsetasin esimest korda ka tasakaalustamist. Ajasin väntvõlli koos kepsuga, ilma sõrme ja kolvita tasakaalu.
Reed valvel vahetasin originaal plekist labad malossi labade vastu. Sidurikorvile keevitasin vitsa ümber, käigukasti hammakad tegin suhteliselt tugevalt kalasabasse. Summuti ühendamiseks lasin ka ühe vahetüki teha. Enne seisis summuti originaal mutri sees, mutrit lasin kunagi seest maha treida. Sealt vahelt aga puristas summuti liiga palju läbi. Nüüd lasin teha sellise tüki, mis kinnitub silindri külge nagu originaal summuti aga tuleb mutrist toruna läbi. Summuti läheb nüüd selle toru otsa ja istub samal ajal ka mutri sees olevas pesas. Suhteliselt hea sai.
Ühesõnaga, mootor käivitub ja ütleme nii, et töötab ka. Hetkel ei ole veel sõita proovinud, olen lasknud vaikselt tühikäigul põriseda.
Siis selline häda veel, et talvega on kütusepaak otsa saanud. Lekib teine igalt poolt. Vaatasin, et seest on klaasriide kihid kõik lahti tulnud. Seega on nüüd uut paaki vaja. Selle proovin ehk ise plekist meisterdada, kuna kaalu nagunii juurde vaja.
Praeguseks kõik, teinekord jätkan seda pikka juttu.